“Gencaile.az” saytının ilahiyyatçı İsmayıl Əhmədin yazılarının mütamadi təqdim olunduğu “bilDİN” rubrikasında bu dəfə Ramazan ayı haqqında məlumat alacaqsınız.
Hər Ramazan həyatımızın bir hissədirsə və əgər həyat davam edirsə, hər il bu mübarək ay gəlincə, haqqında danışılmalı, əzəməti anılmalıdır. Zamanı hikməti ilə yoxdan var edən və zamanda insan adlı məxluqu yaradan Allah bu il də bu şərəfi bizə nəsib etdi. Ramazan bizim üçün nə ifadə edir və nə etməlidir? Quranın Ramazan təqdimatından əsas məqsəd Ramazana qovuşmaq deyil, Ramazanla (Allahın razılığına) qovuşmaq, ramazanlaşmaq, yəni İlahi rəng almaqdır. Ramazan zaman çərçivəsində gəlir, bəzən bizi xoş görür, bəzən naxoş, bəzən də boş görür. Ramazan gəlir hər il biz onu olduğu kimi görürük, bəs o bizi? O bizi olduğumuz halda görür, bəs biz onunla və onu bizə təqdim edən vəhy pəncərəsi ilə nəyi görürük? Keçmiş Ramazanları nəzərdən keçirib görək ötüb keçən Ramazanlar nələri qoyub getdi bizə, ruhumuzda nə kimi dəyişikliklər edə bildi? Və ən əsası biz bu dəyişikliyə razı ola bildikmi? Dəyişikliyə gəlincə, çox mühüm və nigaran məqamla qarşılaşırıq. O da Ramazanla dəyişə bilməyənlərin Ramazanı istədikləri kimi dəyişmələridir. Bunu verilən hökmlərdən başlayaraq Peyğəmbər (s) sünnətində əsəri olmayan ənənələrə qədər görmək olur. Ramazan ayında illər boyu oruc tutan bəzi şəxslərin orucu pozan bir neçə halı bilməyib, amma əvəzində azarkeşlik etdiyi futbol komandasının heyətini və ya baxdığı serialların qəhrəmanlarının adını sadalaması bir müsəlman üçün çox üzücü haldır. Ramazana belə qeyri-ciddi yanaşma əslində zamana və zamanın içində yer alan həyata olan israfın nəticəsidir. Çünki zamanın dəyərini bilən insanın ən başlıca xüsusiyyəti məsuliyyətli olmaq və ömrünün hər anını dəyərləndirməyi bacarmasıdır. Peyğəmbərin (s) “Ramazanda bağışlanmayan şəxs bəs nə zaman bağışlanacaq?!” hədisi əslində bu mövzuya ruh verən əsas stimullardandır. Və əgər bizə Allah tərəfindən ən dəyərli nemət olan həyat zaman çərivəsində qərar tutmuşsa və biz də həmin zamanı israf ediriksə, demək bununla Allahın bəxş etdiyi ən dəyərli nemətə qarşı haqsızlıq etmiş oluruq. Oruc tutanların Ramazan ayına münasibətinə nəzər saldıqda insanların çox az hissəsinin ruhən tərbiyə olduğunu, az olmayan kütlənin orucu arıqlamaq üçün tutduğunu, bir çoxlarının Ramazanı festival halına çevirdiyini (israfa yol verilən və yalnız imkanlıların iştirak etdiyi iftar məclislərini buna misal çəkmək olar), böyük əksəriyyətinin isə Ramazanı da digər dini ayinlər kimi sadəcə ənənəyə çevirdiyini görürük. Bunun üçün də Ramazanda bədənlərini ac saxlayanların qazandıqları ruhi qida, yalnız mədələrini boş saxlayanların əldə etdikləri bir neçə kiloqram az çəki, ona festival kimi yanaşanların qazandıqları şan-şöhrət, ona ənənə kimi yanaşanlar da ya yeni ənənəyə imza atarlar və ya illər boyu təkrar etdiklərini bir daha təkrarlayıb həmişəki kimi əliboş qalarlar.
Nə üçün Ramazan?
Aylar arasında Ramazanın belə bir özəlliyi Quranın onun Qədr adlanan gecələrindən birində nazil olmasındadır. Qədr gecəsinin nə olduğunu bilmək üçün Onu bu ayda qərar verənin dilindən eşitmək daha doğru olar. Quranın üç ayəsində bu haqda xəbər verilir. Hazırkı ardıcıllıq baxımından ikinci və ən böyük surə olan Bəqərədə (183-cü ayə) Quranın Ramazan ayında insanların hidayəti üçün nazil olduğundan xəbər verilir. Duxan surəsinin 3-cü ayəsində isə bu gecənin son dərəcə bərəkətli olduğundan xəbər verilir. Quranın sonlarında yer alan Qədr surəsində isə həmin gecənin min aydan üstün olduğu təkid edilir. Amma buradan bir sual yaranır: Əgər Ramazan Quranın doğum günüdürsə, nə üçün biz onu aclıqla qarşılayırıq? Sual ənənəvi olaraq “yoxsulların keçirdiyi hissləri yaşamaq üçün” – deyə cavablandırılır. Bu cavabı düzgün qəbul etmək olar, amma bir yerə qədər. Belə ki, Ramazan ayının orucu xüms və zəkat kimi tək maddi imkanı yaxşı olanlara deyil, kasıb təbəqəyə də vacib olunan İlahi əmrdir. Məsələnin dərinliyinə vardıqda tam başqa anlamlar da ortaya çıxır. O da Quranın bizdən ayələrini yalnız səslə deyil, qəlb və beyinlə oxumağımızı istəyir. İnsanın anlayan tərəfi onun düşünən qəlbidir. Yəni insan varlıq olaraq nəzərə alındıqda bir tərəfdə onun fiziki, digər tərəfdə isə metafiziki varlığı görünür. Metafiziki varlığımızın içində ağıl, iradəmizdə yer alır. Onlarla fiziki olaraq təmasda ola bilməsək də varlıqlarını əməllərimizlə sübuta yetirə bilirik. Yəni ağıllı olub-olmadığımız ağlımızın aktiv olub-olmadığından, iradə və vicdanımızın olub-olmadığı isə əxlaqi davranış və əməllərimizdən bəlli olur. “Nə üçün Quranın nazil olduğu ayı ac qalmaqla qeyd edirik?” – sualını əgər bir cümlə ilə cavablandırmaq istəsək deməliyik ki, fiziki aləmin məhsulu olan bədənini metafiziki aləmə aid olan ruhu ilə idarə və nəzarət etməlidir. Quran da metafiziki aləmdən nazil olduğundan onun metafiziki aləmə aid olan ruhla mənəvi bağlantı yaratması lazım olur. Ramazan on bir ay bədəninə qulluq edən insanı bir ayda ruhunun qayğısına qalmağa dəvət edir. Başqa sözlə, Ramazan ruhun ön cərgəyə keçməsi üçün bir fürsətdir. Və bu fürsətdən yalnız sağlam düşüncə sahibləri və iradəsini ağlı ilə idarə edən, ağlını da ruhuna təslim edə bilən şəxslər istifadə edə bilir. Yalnız ağlını ruhuna təslim edə bilənlər Quranla əlaqə yarada bilər. Çünki Quran anlam tələb edən kitabdır. Anlam verən bir kitabı başa düşmək üçün də anlamı, yəni ağlı önə çəkmək lazımdır.
Oruc tutmaq
İnsan iradəsi, ağlının hökmü ilə nəfsinə hakim olmaqla oruc tutur. Orucu tutan insan eyni zamanda orucla da tutulmuş olur. Başqa vaxtlar asanlıqla etdiyi günahlardan, mənfi yüklü fikirlərdən və s. Bu mənada əslində biz orucu deyil, oruc bizi tutur. O bizi ayaq üstə günahların qarşısına sipər çəkərək tutur. Yəni oruc ruhumuzla bədənimizi bir yerdə tutur. Bu isə o deməkdir ki, biz orucu nə qədər tuturuqsa, o da bizi o qədər tutur. Bir halda ki, çoxumuz oruc tutduğumuzu güman etdiyimiz bir halda, oruc bizi tutmur. Ramazan insan oğluna “mən sənə Quranı gətirdim!” xitabını verir. İnsan oğlunun da üzərinə düşəcək ən başlıca vəzifə bu çağırışa cavab verməsidir.
Qabın dəyəri
Hər qaba dəyər verən onun içindəki olur. Cəvahirat saxlanılan qab içindəki daş-qaşlara görə qorunur və qiymətli hesab olunur. Ayaqqabıya dəyər verən varsa, ayağın qabı olduğu üçündür. İnsana dəyər verən də heç şübhəsiz ki, içində yer verdiyi ruhudur. Quranın özündə yer verən Ramazan ayı da buna görə dəyər qazanır.
Ən qədim ibadət
İslamın bəşəriyyətə təqdim etdiyi ibadətlərdən bəziləri onunla həmyaşıd olsa da onlardan biri, daha dəqiq desək, oruc insanlıqla yaşıddır. Bunu Bəqərə surəsinin 183-cü ayəsindən bilmək olur: “Ey iman gətirənlər! Oruc tutmaq sizdən əvvəlki ümmətlərə vacib edildiyi kimi, sizə də vacib edildi ki, (bunun vasitəsilə) siz pis əməllərdən çəkinəsiniz!” Lakin orucluq tarixin gedişatında bu qədər dəyər kəsb etməmişdir. Bunun səbəbi isə insanın şüurlu varlıq kimi heç vaxt bu qədər dəyər qazana bilməməsi olur.
Varlıqdan darlığa
Müasir dünyada insanlıq bu qədər qida çeşidi, elmə bu qədər asan sahib olmaq, istedadlı insanlardan bu qədər tez xəbər tutmaq imkanına sahib olmamışdır. Lakin buna baxmayaraq insanlığın əziyyət çəkməsi azlıqdan yox, çoxluqdandır. Qida pozğunluğundan yaranan xəstəliklər məlumatsızlıqdan deyil, məlumatın çoxluğundan əziyyət çəkməsi, fitnə-fəsadın qurbanına çevrilməsi və s. insanlığın varlıq aləmində özünü darlığa məhkum etməsindən irəli gəlir. Bütün bunlar insan oğlunu həyatda qarşılaşdığı hadisələrdə durmalı olduğu yerdə özünə “dur” və irəli getməli olduğu yerlərdə “get” deyə bilmədiyindən irəli gəlir ki, Ramazan ayının orucu da buna xidmət edir. Ramazanlaşmaq deyildikdə Quranın orta ümmət kimi təqdim etdiyi müsəlman ümmətinin bu çətinliklərin həllində çalışmalı olduğu nəzərdə tutulur. Yəni Quranın təqdim etdiyi orucu yalnız müsəlmanlar tutsalar da onun gətirdiyi missiyanı da müsəlmanlar aləmə yaymalıdırlar. Hətta deyə bilərik ki, müsəlmanlardan oruc tutmayanlar belə orucun missiyasını yaşatmağa can atmalıdırlar ki, qəlbi dayanmaqda olan dünyanın qəlbinə çevrilə bilsinlər. Çünki yalnız İslama iman gətirən bir toplum üçün “ummət” (ümmət) kəlməsindən istifadə olunur. Ummət sözünün kökünü ana mənasında işlənən “umm” kəlməsi təşkil edir. Bu mənada müsəlman ümmətinin üzərinə düşən mənəvi vəzifələrdən biri də yaşadığı dünyaya analıq etməsidir. Yəni ailədə ata güc və qanunu, ana isə şəfqət və mehribanlığı təmsil edir. Yəni Quran orta ümmət olan müsəlmanları dünyaya güc kimi deyil, mehribanlıq təmsilçisi kimi təqdim edir. Ramazan da bütün əməl və duaları ilə bizə şəfqət və mehribanlıq tərbiyə edən möhtəşəm imkandır. Yəni şəfqətli ümmət həm aclığın nə olduğunu, həm də acların nə yaşadıqlarını bütün varlıqları ilə yaşayıb daha da şəfqətli olmağa dəvət olunur. Amma bu aclıq könüllü və ruhu, mənəviyyatı doyuran aclıqdır. Bu aclıq Quranla doyurdulur. O Quran ki, bizdən bədənimizi arxaya, ağlımızı önə çəkməyi tələb edir. Qoy ki ağlınla əlaqə yarada bilim. Amma bütün bunların olmadığını, yaşanmadığını və yaşadılmadığını görməyincə son dərəcə üzücü səhnədə qərar tutmuş oluruq. Bütün bunlara diqqət yetirməyən bir ümmət “ağzımdan azacıq su getdi, görəsən bu orucumu pozdumu?”, “filan etdim, orucum düzdürmü?” – deyib durur, amma orucun ruhundan xəbərsiz qalır. Çünki ümmət şüurundan məhrum olduğundan Quranı yaşamır və yaşatmır. Amma bu heç də orucu pozan halların mənasız və lazımsız olma mənasına gəlmir. Bunlar hökmün icraatında əməl olunmalı hallardır, lakin ruhu deyil. Və orucluq hökmünün verildiyi ayənin (Bəqərə, 183) sonuna nəzər saldıqda təqva məsələsinin önə çəkildiyinə işarə olunur. Təqva isə insanın fitrətində qərar verilən məsuliyyət hissindən başqa bir şey deyil. Bu isə o deməkdir ki, Ramazan ayının orucu daxil olmaqla bütün ibadətlər Allaha yaxınlaşmaq üçün bir vasitədir. Allaha yaxınlaşmaq və onun razılığını qazanmaq hədəfdir. Bunun üçün də tam qətiyyətlə deyə bilərik ki, İslam xristianlıqdan fərqli olaraq ibadət dini deyil, İslam bəndəlik və təslimçilik dinidir. Götürək orucun özünü, oruc təqvalı olmaq üçün bir vasitə, təqvanın özü isə məsuliyyət hissidir. Yəni insanda məsuliyyət hissini artırmağa xidmət edir ki, onun özü də Allahın razılığını qazanmaqda bir vasitə rolunu oynayır. Və əgər Ramazanın gəlişi ilə gedişi insanda məsuliyyət hissi yaratmırsa… demək necə gəlibsə, elə də gedib. Allahdan diləyimiz Quranla yaşayıb məsuliyyət hissinə sahib olmaq səadətini nəsib etsin. Amin, Ya Muin.